Copilul si lectia de educatie

23rd oct. 2015
copilul si lectia de educatie

Lecții pentru educația copiilor, de la cele mai eficiente sisteme de învățământ

Asiaticii prețuiesc educația și au descoperit unde ar trebui să pluseze, să îmbunătățească și să modernizeze sistemul de învățământ. Iar rezultatele managementului educației aici sunt evidente în performanțele academice ale copiilor, după cum reiese din concluziile celui mai recent raport global privind educația, al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Care este secretul lor?

Singapore se află pe primul loc, după care vin Hong Kongul, Coreea de Sud, Japonia și Taiwanul, potrivit clasamentului realizat de OECD, pe baza rezultatelor obținute de elevii de 15 ani din 76 de țări, în cadrul Programului Internațional de Evaluare a Elevilor (PISA). Examinările includ teste din domeniul științelor, probe de citire și de  matematică.

Performanța acestor țări poate fi justificată atât de metodele de stimulare a cadrelor didactice care se vor ocupa de instruirea copiilor, cât și de procesul riguros de selecție a acestora. „Dacă mergi la o clasă de elevi asiatici, vei găsi profesori care așteaptă ca fiecare elev să reușească. Există multă rigoare, multă concentrare și coerență. Aceste țări sunt foarte pricepute și în atragerea celor mai talentați profesori pentru cele mai provocatoare materii, pentru ca fiecare elev să aibă acces la profesori excelenți”, a declarat Andreas Schleicher, directorul de educație la OECD, pentru BBC.

De exemplu, Singapore evaluează frecvent profesorii prin intermediul inspectorilor sau al unor persoane din afara școlii, care vin și asista la cursuri. Datorită acestei metode, rezultatele elevilor de clasa a opta la științe și la matematică s-au îmbunătățit cu 14, respectiv cu 12%, potrivit datelor OECD.

Tot în Singapore sunt implementate o serie de strategii la clasă importante pentru dezvoltarea sistemului de învățământ, a căror eficiență este dovedită de performanțele elevilor. Astfel profesorii încurajează elevii să demareze experimente și investigații cel puțin o dată pe lună și îi ajută să înțeleagă mai bine informațiile primite la curs, îndemnându-i să își formuleze propriile răspunsuri și explicații, precum și să coreleze lucrurile învățate cu situații din viața lor.

Modelul sistemului de educație sud-coreean promovează sârguința la orele de curs, motiv pentru care elevii învață intens atât la școală, cât și în particular. Aceștia se pregătesc încă din școală pentru examenul de intrare la facultate – un test extrem de dificil, cu o competiție pe măsură. „Zelul Coreei de Sud pentru educație și dorința indivizilor de a intra la o universitate prestigioasă sunt mai mari decât în orice altă țară din lume”, a declarat Kim Hye Sook, profesor la Universitatea Yonsei, din Seul, pentru Bloomberg.

„Coreenii cred practic că trebuie să treacă prin această perioadă extrem de dificilă pentru a avea un viitor strălucit. Este vorba de nefericire pe termen scurt și de fericire pe termen lung”, explică Andreas Schleicher, citat de portalul Ideas.TED.  Iar rezultatele eforturilor sud-coreenilor în direcţia educației se văd inclusiv în gradul de alfabetizare din regiune, care este de 100%.

Finlanda, clasată pe locul al 6-lea în topul OECD, imediat sub cele 5 regiuni asiatice, are o abordare ușor diferită, adoptând un program mai scurt la școală, dar investind în activități pentru elevi în afara clasei, sponsorizate de școală. Iar acestea din urmă îi ajută pe copii să își urmărească mai bine interesele și propriile motivații.

La rândul lor, finlandezii au un mare respect pentru cadrele didactice. Aici, un profesor lucrează circa 600 de ore pe an. Restul timpului este investit în dezvoltarea profesională, notează Ideas.TED.

Aceste modele de învățământ și-au dovedit eficiența în zonele unde au fost aplicate. Urmarea sau adaptarea unor metode similare, precum și investițiile în îmbunătățirea strategiilor din educație sunt esențiale nu numai pentru generațiile de elevi, ci și pentru prosperitatea națională. „Politicile și practicile slabe din educație aduc multe țări în ceva ce echivalează cu o stare permanentă de recesiune economică”, avertizează autorii raportului OECD, citează BBC.

Sursa: semneletimpului.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.